„Básník je starobylý pojem,“
Mirek Kovařík řek v interview
pro Kulturu v létě roku 2013.
A ta starobylost pramálo
je schopná mašírovat
krokem současného věku,
který smetá z poezie
ono tajemno a jemno,
o němž čtenář
dříve ještě znával,
kdy duše i vášeň
ještě naznak spolu
dokázaly ležet
a se srdcem uvnitř
pohromadě spát
a z náznaků
nová abrakadabra,
živé kouzlo čarovat,
„Sezami, otevři se!“
kudy pramínek, bystřina,
nebo i povodeň a řeka
ven se lásce hrnou
z výhní, pánví i úst
rozkošných abeced,
do jejichž podkroví a pater
chodíme se zastihnout a žasnout
a kde cestě za smyslem
lásku potichu lze vyznat
jak při peripetii onehdy
jednou pod deštníčkem,
kdy každému, kdo rozumí a dýchá
náhle rostou oči na vrch hlavy,
oči nové, jinačí, a svět
od země až do nebes se mění,
svou nemožností z mnoha
k světlu zasažen a nemocen.
Neboť poezií je nutno umět
stále žít a planout,
a nejen chvilku o neděli
navečer, anebo
když se sejde dav
a je mu třeba něco říct.
Poněvadž vše je ztraceno,
když plamínek žádný nevznikne
a nic se v duši, pokud ještě je
(a pakliže už není, to už vůbec),
neutvoří, neuloví, nechytne,
nezastihne – neprobudí.
Neboť i na duši a její sluch
je třeba míti štěstí,
a štěstí, to je setkání,
setkání dvou, kdy dva
sobě stávají se křídly,
a k tomu nezbytné je,
aby člověk i národ sám
zas toužili se vznést,
kde znovu jde o duši,
o smysl, o naději,
o modlitbou s láskou
rozvířený vzduch.
Ale kde báseň
tratí svoji zlatou niť,
kdy upřímnost
počíná v ní utichat,
pak mře a sama
zevnitř vysychá
stejně jako milenci,
jak i žena a muž,
když smysl pro zázrak
a pro krásu selhal
jim, umrtveným
mezi sebou pro cit.
Ne, poezie neumí
mrtvé k mrtvým přemostit.
K poezii nutno je mít dispozici,
něco v srdci – něco opravdového
ještě v oné pokladnici –
hudbu, její pohyb – osu – sklon,
zatímco jsou národy i mnoho lidí,
kteří i po předčasné smrti dál tu žijí
jako mrtvý duch – bez lásky, bez hudby,
bez vášně, bez poezie – stále čekajíce
na ten druhý, jiný, neexistující den,
na sebe jiné a na život jiný –
Ale kde se duše dneska ještě rodí,
jež jsou v sobě posvěceny
zlatou září poezie
a jež ji nesou, opatrují
jako boží dar?
Kde je ten kořen,
jenž se nedal stít?
A kdo ještě staví jazyku
jeho sloupoví i hradby,
jeho tvrz i chrám?
Kdo se světlu světa,
jeho výsostnému slovu,
nechce zohyzdit se sám.
Neboť ryzí poezie,
to je odloučení,
odloučení sebe sama
od duševní smrti,
a není jiné, ani horší smrti,
smrti, kde již nelze milovat,
kde již nelze světla dotek
k sobě nést a v sobě číst,
o lásce vědět, lásce pomáhat
a stranit, a znovu láskou znít –
do básně k sobě odcházíme si,
v intimissima, kde z to tam
až za smrt – za život i čas,
hluboko až za krev i za tvář
lze dotknout se a sblížit
a z dechu stvořit výpověď
míjením – duši odhalený hlas.
No comments:
Post a Comment