„Kdyby k nám do státu přišel muž umějící být vším sám i svými básněmi, patrně bychom se poklonili jako muži svatému, podivuhodnému a milému, a řekli bychom mu, že takového jako on u nás nejen nemáme, ale ani nechceme mít, a poslali bychom ho do jiné země, a sami bychom se spokojili s prostším a méně líbivým básníkem, který by nám napodoboval sloh poety ušlechtilého a mluvícího podle dobrých zásad, vhodných pro výchovu obránců vlasti.“
Platón, Ústava 398a-b
„Musíme ale vědět pravdu, že v naší zemi můžeme připustit jen poezii, která chválí Bohy a přeje dobrým lidem. Ale když se dovnitř vpustí medová Múza lyriky nebo epických zpěvů, v státě budou brzo vládnout slasti a strasti, a ne zákon a názor, s kterými se ztotožňuje podle svého vkusu obecné množství lidí.“
Platón, Ústava 607a
V pokoji dámy sedí
v situaci přiměřené prózy
a s obraty, jež každý zná.
Šálky na talířkách blyští
při cinknutí lžičky dechem
k vůni kávy od ulice okny
prosévaný, nasypaný jas.
A poezie? Ta mana a dar,
jenž myšlenku zauzlívá
jak ticho do skanulé noty,
stékající po vosku a bíle
přes kraj s plápolavé svíce,
drží jazyk svůj za zoubky.
Či zoubky na jazyce,
jako když polibek na prahu
ve dveřích do rtů hryzne?
Vždyť Erós, jehož těchhle dam
způsobné a hezké masky
drží u země a zpátky,
chtěl by se vznést
a povznést zas a vzduchem
svěží nálady i spanilých zahrad
naplnit si křídla, tak jak hudbou
bez konce dovršit chce a má se flétna.
A otoman, a možná dokonce i křesla,
potajmu si staví z kousků téhle prózy
velmi různé vize a zcela jiné pózy,
protože poezie, jak zná každý filuta,
buď mrtva je nebo ochromlá a chudá
pro ty, komu fantazie žádný foton nedá,
a jak každý, kdo má Filipa, chápe,
že Erós není jenom láska nebo poezie,
ale také dareba a trable a v světě věčná neplecha!
No comments:
Post a Comment