Byla to architektura
co páteř kultury
z myšlenek i kamene,
z prostoru i tvaru,
jež řídila, a proto
ukazovala dopředu
směr i osud národu,
i jeho měnící se dům.
Architektura sama
je totiž do slova
tektonikou principu,
vládou jeho myšlenky a světla,
jeho souladu a řádu,
ducha jeho arkády,
vzepětí, i klenby,
co oživený text,
textura, kde se kouzlo koná –
duše nové ztělesnění,
z hloubky ožívající zpět
a rodící se vzhůru.
Navzdor bezduchému zásvětí,
kde se kuchtí záměny
principu principy
beze cti a ducha,
aby politika choroby
dozrála a znovu troufla si
vysemenit a rozšířit
po zemi svou hnilobu.
A tak i stalo se,
když nová mrtvola
pod sebou odkopla si
štokrle – stoličku
z odumřelých ideálů,
jež čerpaly hrdinství a sílu
z pravdy, a též z úcty ke člověku,
z duší blízkých a podobných hvězdám.
A tak pomalu, podvratně
lež a její rakovina
tající se v hlavách
kotila se v skutky,
a s tím jiná kultura i přišla,
placatá, bezduchá a mrtvá,
dopředu již předznamenávající
a ukazující přímo před očima,
že slíbená obroda a nová humanita,
zrazené, prodané zeshora,
jsou jen třpyt, pozlátko a obal
a že na místo hrdinů
a těch, kdo dobro měli v srdci,
na šíji národa a vlasti
dosedly mršiny a mrchy,
charaktery post mortem –
zmrvené, marnivé,
zmařené a mořící,
zmrnavělé – mrňavící,
mrzačící zmrazky.
Smrdi, zmrdi, prostituky.
A tak architektura,
nositelka principu,
její Noemovy archy
ukazovala v předstihu,
co se plánuje, chystá,
co klube se a rodí,
i co ničí se a hubí,
i co přestává a zmírá,
a že režim vypustil již ducha
a že Zeitgeist už zcela jiný vládne,
a to daleko dřív, než politik odkryl
svoje ústa – záměry i zrady,
záněty a kazy – lesk a bídu,
líce holých zadnic (anebo naopak?),
však v oblecích s kulatýmim pupky.
No comments:
Post a Comment