Do nakladatelství na
poschodí,
kam od vchodu točily
se
v tichu
kamenité schody,
nesel jsem svazečky
svých veršů,
dávno ztracených,
zapomenutých
jak z léta
věchet vzplálé slámy,
hrst plaménků bílých,
mačkaných,
rytých blěděmodře –
lehkým,
„čínským perem“ –
z pijáků
a listů
s linkami tenoulinkými
jak léto babí na
skřipkách
v podzimu
rozkolébaných krajin.
Bylo to tehdá, již
tak dávno v Plzni,
jen sotva na krok –
od náměstí
s vysokou,
černokněžnou věží,
chodbou ke klenbám
vzlétaly ozvěny
mým krokům a slunce
ze stínů
tvořilo si mimovolné
piruety
zpomalené jako obraz
na háčku
již ničím nijak
neodplašitelné touhy.
A dveře dovnitř byly
vysoké a bílé,
jaké už dávno nikdo
pro nás nedělá.
Vešel jsem a řekl,
že veršíky nesu,
a oni uvedli mne do
místnosti za paní,
která, jak říkalo
se, „dělá u nás poezii,“
a ona nechala mě
sednout – začetla se
a po chvíli mi
řekla, co se vůbec neslyší
jindy nebo jinde víc
– že viděla a chytla
kdesi v oněch
modráčkových kudrlinkách
zákmit – výstřel –
hovořící hlas –
načež me vzala
s sebou k svému řediteli,
panu Slunéčku, jenž
vládl světu za stolem
naproti ve velikém
pokoji, a jakoby,
zdálo se,
v bezpečném polotemnu,
a ona mu tam řekla,
že by stálo za to,
zkusit do světa ven pustit
maličký můj verš,
a soudruh Slunéčko
(ani se moc nezamyslil)
řekl, že je plán a
plán je plán, což znamená,
že plán je dávno
plný, a míst že není k zbytu,
a zvláště pro ty, u
nichž hrozí – rodící se hlas.
No comments:
Post a Comment