Monday, May 4, 2020

V domě, kde bylo mi slunečno a bílo v městě s Černou věží


Do nakladatelství na poschodí,
kam od vchodu točily se
v tichu kamenité schody,
nesel jsem svazečky svých veršů,

dávno ztracených, zapomenutých
jak z léta věchet vzplálé slámy,
hrst plaménků bílých, mačkaných,
rytých blěděmodře – lehkým,

„čínským perem“ – z pijáků
a listů s linkami tenoulinkými
jak léto babí na skřipkách
v podzimu rozkolébaných krajin.

Bylo to tehdá, již tak dávno v Plzni,
jen sotva na krok – od náměstí
s vysokou, černokněžnou věží,
chodbou ke klenbám vzlétaly ozvěny

mým krokům a slunce ze stínů
tvořilo si mimovolné piruety
zpomalené jako obraz na háčku
již ničím nijak neodplašitelné touhy.

A dveře dovnitř byly vysoké a bílé,
jaké už dávno nikdo pro nás nedělá.
Vešel jsem a řekl, že veršíky nesu,
a oni uvedli mne do místnosti za paní,

která, jak říkalo se, „dělá u nás poezii,“
a ona nechala mě sednout – začetla se
a po chvíli mi řekla, co se vůbec neslyší
jindy nebo jinde víc – že viděla a chytla

kdesi v oněch modráčkových kudrlinkách
zákmit – výstřel – hovořící hlas
načež me vzala s sebou k svému řediteli,
panu Slunéčku, jenž vládl světu za stolem

naproti ve velikém pokoji, a jakoby,
zdálo se, v bezpečném polotemnu,
a ona mu tam řekla, že by stálo za to,
zkusit do světa ven pustit maličký můj verš,

a soudruh Slunéčko (ani se moc nezamyslil)
řekl, že je plán a plán je plán, což znamená,
že plán je dávno plný, a míst že není k zbytu,
a zvláště pro ty, u nichž hrozí – rodící se hlas.

No comments:

Post a Comment